Lucian BLAGA – Univers filozofic

by

La intalnirea saptamanala Cafeneaua Politica – CRPS de azi (05.04.08) am avut printre altele in discutie o introducere in universul mai putin cunoscut de catre public a filozofiei lui Lucian BLAGA, unul dintre colaboratorii mei apropiati, prof. univ. Traian POP fiind unicul, sau cel mai important exeget al poetului-filozofului.

D-ul profesor a publicat pe parcursul timpului mai multe lucrari pe aceasta tema din care amintim „Sistemul cunoasterii la Lucian Blaga”, „Ontologia culturii la Lucian Blaga”, „Filozofia si metafizica valorilor la Lucian Blaga”, „Filozofia si metafizica cosmogenezei la Lucian Blaga” , etc. si in contextul discutiilor frecvente cu substrat filozofic ce le purtam a considerat necesar sa nu omitem contributiile romanesti la sistemul de valori universale. Discutia a fost ampla si animata, notandu-mi ideile ce mi s-au parut mai importante pentru a vi le reproduce acum, in speranta sa induc o curiozitate ce sa va determine sa aprofundati studiul in aceasta directie.

Grosier, opera filozofica a lui Blaga se centreaza pe doua teme principale si anume „mitul misterului”, respectiv „mitul marelui anonim”. Marele anonim ca si concept are punctul de plecare localizat in filozofia aristoteliana. Aristotel vorbeste despre existenta ca existenta (de sine statatoare) in care „marele anonim” nu este asimilat atat creatorului divin cat precursorului de creator. Precursorul genereaza divinul in sens metafizic, avand o aura intangibila, dincolo de intelesul si posibilitatile cognitive umane. Blaga pastreaza ideea de stabilitate, dar introduce tema constructivismului si a termenului de „diferentiabile divine”, asociind gandirii umane nu numai functii de reproducere ci si de creatie.

Lucian Blaga si-a promovat constructia filozofica mediat de cultura, prin stil si metafora, concretizand prin teoria valorilor pentru stiinta, religie, metafizica, etc. Vorbeste despre „energiile infinitezimale” ce se implica subtil in evolutionism producand mutationism, centrandu-se ulterior pe „aparitia” omului. Omul este girat de doua existente paralele, una „reala” cu substrat in existentialism si alta ontologica cu accentul pus pe „revelarea misterului”. In aceasta etapa „marele anonim” blaghian instituie cenzura transcedenta, astfel ca omului i se refuza atingerea absolutului in cunoastere, fiind condus pe linia relativismului, fundamentat pe un nou tip de rationalism ecstatic, diferit de clasicul enstatic.

Pentru acest „deviationism”, biserica, prin Staniloaie, l-a atacat in mod constant pe filozof. Blaga nu a negat sensurile si adevarurile esentiale ale religiei, dar nici nu a perseverat in a pactiza cu dogma religioasa. A ajuns sa defineasca si sa impuna asa zisa „cunoastere luciferica”, ce pe fond nu incumba nimic diabolic, ci mai degraba o apetenta spre „cunoasterea mereu deschisa”, la zbuciumul interior de a depasi limitele „acceptabile” ale „normalitatii”, in fapt un fel de manifestare de „postmodernism”.

Blaga a fost ostracizat de comunisti ca si „mistic” fiind pe nemerit acuzat de simpatie si pactizare cu fenomenul legionar. Motivatia a fost pe fond neintelegerea intima a ideilor si temelor sale centrale, fiind acuzat de producerea de dogma sectara, antilogism, antirationalism. De fapt asa zisa dogma se concretiza intr-un nou tip de abordare metodica, antilogismul se stabilea raportat exclusiv la logica traditionala aristotelica, iar antirationalismul avea ca finalitate trecerea la rationalismul ecstatic.

Filozoful sustine ca conceptul sau, desi are o ascendenta si raportare la intrega opera filozofica mondiala, totusi nu-l considera accesibil tuturor. Antropologic, la Blaga „marele anonim nu creaza ci genereaza diferentiale divine ce prin combinare aleatorie produc cosmosul, lumea, istoria , omul, etc”. Tot acesta, in acord cu „logica momentului” considera „libertatea” ca pe-o necesitate inteleasa si acceptata in conformitate cu intelegerea si asteptarile tertilor din imediata apropiere”…

D-ul prof. Pop considera imperios necesar ca in viitorul mediu sa starteze munca la o lucrare de sinteza ce ar putea fi denumita „Locul lui Lucian Blaga in filozofia europeana a sec.XX” si in paralel sa inceapa sa-si traduca lucrarile in limbi de circulatie internationala.

1=

Anunțuri

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , ,

Un răspuns to “Lucian BLAGA – Univers filozofic”

  1. nraducanu Says:

    As dori sa reamintesc cateva idei ale lui Lucian Blaga privind determinantele spirituale ale „romanismului“, asa cum au fost definite in cartea „Spatiul mioritic“ (Ed. Cartea Romaneasca – 1936).
    „Romanismul e un patrimoniu stilistic, alcatuit in parte din determinante ce-i apartin exclusiv, in parte din dintr-un raport intim, de natura functionala si de dozaj, al unor determinante ce il depasesc. (…) E viziunea unui cristal viu, a unor potente creatoare. Care sunt aceste potente ?
    E inainte de toate un anume ondulat orizont spatial, cel mioritic, si la fel un orizont de avansare leganata in timp.
    Fuzioneaza cu aceste orizonturi un sentiment al destinului, trait tot ca o ondulare, ca o alternanta de suisuri si coborisuri, ca o inaintare intr-o patrie siderala, unde se urmeaza ritmic dealurile increderii si vaile resemnarii.
    Vine pe urma siragul altor determinante :
    o preferinta acordata categoriilor „organicului“, ale lumii;
    o tendinta de transfigurare „sofianica“ a realitatii;
    o nazuinta formativa activa indeosebi ca orientare spre formele geometrice si stihiale;
    Adaogam manunchiului:
    o invincibila dragoste de pitoresc;
    un foarte vadit simt al masurii si al intregului.
    Pentru rotunjirea complexului mai notam ca toate determinantele se realizeaza oarecum in surdina, parca in izbanda lor se pune un mare frau; totul se infaptuieste cu un uimitor simt pentru nuanta si cu tot atata simt al discretiei. (…)
    O constatare ce poate tine loc de profetie : noi nu ne gasim nici in apus si nici la soare-rasare. Noi suntem unde suntem : cu toti vecinii nostri impreuna – pe un pamant de cumpana.“

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: