Hermeneutica social-democratiei


Este curios cum multi oameni politici (sau cel putin mercenarii lor) social-democrati, prinsi in plasa scadentelor neonorate, a neputintei si egotismului, ca sa nu spunem mai grav a relei vointe ridicate la rang de arta, brusc ii apuca „nostalgiile” ideologice, incercand sa-si ascunda impotenta pe dupa fustele „coanei doctrina”. Si chestia asta cu naturelu simtitor si boticu’ de caprioara anchilozata (umed de atata plans cu lacrimi de crocodil pe umerii fraierilor botisti de shoshonari) de regula tine capul de afis +/- cat tin campaniile electorale.

Tiii, si sa te tii talica la juraminte pe Biblie si pe cravata de pioner ca „nu mai fac”, ca „ma schimb”, ca „toata pierzaciunea de fapt are o conotatie adanc filozofica prin putul gandirii, fiind premisa unui infinit nou inceput”…Vorbe, vorbe, completate si cu ceva texte. Ei bine domnilor limbarita asta are de fapt rolul sa ne ia dansii pe noi toti la pachet drept prostanaci… „Las’ ca nu se prind de faza si chiar daca se prind, aia majoritari aserviti, servili, lashi, obedienti vor imprima trendul general de SUPUNERE si CHIBZUINTA…intr-un cuvant LINISTE, de nu va misca nici musca tzetze in front”…

Pe de alta parte, la toate incercarile mele de ani de zile de filozof si politolog de duminica, de a duce raportarea unui partid social-democrat cum se doreste PSD-ul la valorile si limitele doctrinare, simptomatic s-au lovit de corul de babe plangacioase din interiorul si exteriorul partidului, apologete a unei nedeclarate economii de piata salbatice doar amendate pe ici si colo de aspecte sociale, ce replicau furibund la unison ca „vremea ideologiilor si doctrinelor a apus demult” si ca acum e momentul trairii concretetzii pragmatismului administrativ…

Ma rog, am tot predicat si mai predic in pustiu ca istoria se repeta oarecand mai mult sau mai putin, ca etapele cruciale nerezolvate in istorie se vor repeta prin voia liberului arbitru pentru a fi solutionate, ca de fapt capitalism a existat la noi in trecut, apoi s-a trecut spre socialism ca o etapa evolutiva spre iluzoriul si utopicul comunism, dar ca intoarcerea artificializata la capitalism a reprezentat o nedefinitivare a evolutiei firesti ontologice, fortand „energii” sa repare candva in viitor problema.

Evident ca am fost si sunt taxat ca si radical, extremist, anarhist, sau mai stiu eu ce alta lighioana intelectuala, desi am sustinut si sutin in continuare ca viitorul se va regasi undeva intr-o fuziune a libertarianismului propus de Ludwig Von Misses si si social-democratia moderna propusa de colegul meu de CRPS (Centrul de Reflectie Politica si Strategica) prof. univ. Traian Pop. Evident ca supozitia mea cu revenirea la nesiguranta lui maine, in momentul in care noi vom fi cel mai siguri pe maine…este cat se poate de veridica, ca exemplu putandu-i da pe Malaxa, pe Auschnit carora daca prin anii 30 le-ai fi spus ca in scurt timp de la miliarde vor ajunge just like that jucatori de arsice in obiele prin mahalalele tarii, ar fi zis ca esti dus cu pluta… Si totusi au ajuns zeci de ani la mana lunga a istoriei.

Revenind, pot spune ca simt o filiatie ascunsa pentru concentrarea mea pe domeniul filozofiei politice si desi nu beneficiez de un background in domeniu (fapt ce-l regret sincer) sunt un autentic autodidact, in scurt timp considerand ca voi putea „tine piept” asaltului oricarui Heideger, Russeau, Socrate,…

Cu cat „prietenii si colegii” mai „pragmatici” din PSD ma vor tine pe mine si grupul din care fac parte in tribune, cu atat vom fi din ce in ce mai motivati sa cream si sa criticam ideologic „mai dihai” de pe pozitii european stangiste toate erorile de interpretare a „libretului politic”. In paralel „simt cu al 10-lea simt” ca vom incepe sa identificam nu atat tinta si drumul modernismului social-democratiei romanesti, cat vom pune umarul la hibridarea doctrinara ce am pomenit-o ceva mai sus.

In ceea ce privesc valentele actuale de modernism ale PSD putem spune ca atributul de „modern” este simptomatic. Pe de-o parte tradeaza zbaterile firesti ale acestui partid (cel putin a filonului sau intelectual) spre pozitii mai elaborate teoretic si in rest denota cuprinderea in orizontul palpabil a ansamblului problemelor vietii socio-umane, cat si crearea de structuri, institutii si functii ale unui sistem social corespunzator cerintelor contemporaneitatii. Termenul releva ca scopul care ar trebui sa-l aiba un partid autentic social-democrat nu-l constituie, ca in trecut, lupta pentru anumite revendicari doar economice si politice, ci o adevarata democratizare a intregii vieti socio-umane, calitatea vietii oamenilor de la baza societatii (majoritari) in definitiv.

Din perspectiva filozofic-politologica, in ciuda eterogenitatii sale, social-democratia reprezinta o orientare teoretica aparent unitara, dar neuniforma. Este unitara prin trasaturi caracteristice, originale printr-o abordare concreta a problemelor, un corpus teoretic-ideologic, logic inchegat si structurat, o multitudine de idei si metode atestate valoric din diferite orientari filozofice si sociologice moderne-contemporane (umanismul, realismul, rationalismul, dialectica, neorationalismul, rationalismul critic, pragmatismul, teoria critica, functionalismul structuralist, marxismul critic s.a.m.d.).

Concluzionand aspectul „ideatic” (ca termenul ideologic este demonetizat sau cu conotatii soft peiorative), social-democratia este un sistem complex tangent altor sisteme ale gandirii si creatiei contemporane, un sistem comprehensiv in sens inchegat, dar si epistemologic si heremeneutic, respectic cu o capacitate suprinzatoare de patrundere si deslusire a esentialitatii, necesitatii si legalitatii, a raporturilor dintre „este, „trebuie”, „necesar”, „posibil”, „pobabil”, promovand in acelasi timp un relativism rational opus categoric dogmatizarii.

Privind sintetic termenul de social-democrat poate fi asociat fara riscul unor fortari si exagerari gratuite, ca si doctrina lucrului bine facut, sau teoria actiunii eficiente (sau altfel spus, praxiologie). Foarte important este faptul ca „temeiul” sau nu este neaparat o clasa sociala, o grupare etnica, profesionale, etc., ci individul concret, omul pur si simplu integrat social.

Evident ca aceasta raportare la individ scoate din circuit principiile luptei si dictaturii de clasa, iar pe de alta parte se largeste axiologic conceptul de „om al muncii”. Astfel locul mult criticatei de catre corifeii liberalismului (in fapt a haosului ce se doreste controlat) lupte de clasa este luat de idee armonizarii si echilibrarii rationale a intereselor diferitelor categorii si grupuri sociale.

De remarcat in incheierea „apoteotica” insuficienta regasirii teoretice ca sa nu mai spunem si de practica a reformismului aplicat ca „nume protejat” de animite grupari de interese din interiorul PSD. In fapt ar trebui aplicat un reformism „global”, ce sa cuprinde toate  laturile si domeniile „vietii sociale”, a intregului sistem social din partid si indirect din societate. Strategia si tactica acestei reforme de dragul reformei infaptuita la planseta de unii „strategi de mucava” nu se concretizeaza insa intr-o metodologie concreta, in cai si costuri ale acesteia, ramand ancorata doar in limitele unui deziderat. „Asadar si prin urmare” reforma nu trebuie tratata ca pe un act al privilegiatilor „sacerdoti” („greilor”) de partid, a privilegierii si nici ca unul a dezavantajatilor deznadajduiti. Aceasta (reforma) nu poate si nu trebuie privita ca un act al nivelarii si egalitarismului, dar nici al polarizarilor generatoare de antagonisme sociale. Ca doar o viata avem toti si merita sa o traim in demnitate impreuna….

Cam atat pentru moment. Astept „in poshta” urmatoarele etichete ce mi se vor atasa legat de demantelarea acestei viziuni mai mult sau mai putin proprii. 🙂

1=

also

SorinPLATON

Despre SorinPLATON

...a ordinary guy in such a complicated word...
Acest articol a fost publicat în Fără categorie și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s