„In vino veritas” ziceau unii („Virtus sudore paratur” zic eu..)

by

Origine-Enira-LuizaZan-1

Ma jur ca pana azi nu stiam ce e aia „Bessa Valley” si probabil ca si o mare parte dintre dv. la fel, dar multumita prolificilor copywritteri de evenimente cutting-edge de la firma „Origine” din Cluj, azi m-am luminat. Asadar, la concurenta paritabila cu festivalul international de filme TIFF, sau chiar complementar cu acesta, compania Bessa Valley Winery din Bulgaria a ales o cale certificata drept neconformista, via mixul de „carte si vin” promovat exclusivist in tara de brandul Origine, pentru a lansa oficial pe piata romaneasca gama de vinuri Enira, medaliate cu aur in 2009.

Origine-Enira-LuizaZan-2

Din prezentarea somelierului, auditoriul am inteles ca Valea Bessadin Bulgaria a beneficiat de o ante-traditie viticola, inca de pe vremea Traciei, pentru o istorie ce merge cel putin in secolele 5-4 inainte de Christos, muntii Rodopi, mai exact dealurile inconjuratoare oferind un pedo-climat optim unei maturari propice a strugurilor de os domnesc. Ma rog, cel putin din ce am invatat colateral la scoli, stiam ca in zona, mai tari ca romanii in vinoase, pas sa fie cineva, dar uite ca din nou ni se demonstreaza ca nu suntem buricul lumii, si totul nu incepe sau se sfarseste cu noi..

Revenind la licoarea zeilor, sau ma rog una dintre ele, ca nectarul cica era pe post de „racoritoare” acolo…da ma gandesc, ca daca nu le mergeau frigiderele acasa lui Hera si Zeus, le mai si fermentau sucurile, fortat degustand apoi vinoase sau chiar spumoase..sampanioase..🙂 Asa, si dupa cum ziceam „investitorii” ce nu am inteles exact de ce nationalitate erau.., ca o buchiseau pe mai multe limbi, au plantat circa 140 hectare de vie la sudistii sudistilor nostri (bulgarii) undeva inainte de 2003, folosind soiuri selectionate de Merlot, Syrah, Petit Verdot si Cabernet Sauvignion. In continuare voi trece peste povestea procesului local de vinificatie si am sa ma opresc direct asupra celor doua vinuri ce ne-au fost prezentate spre degustare (publicului selectionat din randul celor ce stiu ce e ala un vin..). Primul ne-a fost servit specialitatea „Enira” 2006 sec, care am inteles ca e un cupaj de Merlot 70%, Syrah 14%, Cabernet S.10% si Petit Verdot 10%. Cert este ca vinul m-a surprins pozitiv, de un rosu inchis intens, cu miros de cirese coapte, iar apoi descompus in prune si pere (de altfel cineva din sala a supicionat ca in zona viei probabil ca sunt plantati strategic acesti pomi fructiferi..fapt confirmat cu surprindere de catre reprezentat…. La gustare s-au simtit mure, vanilie corect balansate, stinse cu o proportie optima de tanin, cat sa ofere putere si virtuozitate. Iar apoi aftertaste-ul cum ii spuneau ei era extraordinar… Ce pacat ca venisem cu masina…shit… Zic ca vinul are viitor in Romania (mai ales la colectionarii oenologi, ca pentru betivarii ordinare, din start nu se preteaza..🙂 )

Dupa un intermezzo cu branzeturi frantuzesti „puturoase”, asezonate cu ceva sushe de culoare…de capra neaosa, din gama bio-eco.. a urmat ceva extraordinar.. Cand ziceam in gand ca ce pacat ca baietii astia au prezentat la inceput varful lor de gama, sa vezi comedie, au bagat in scena varianta de obuzier greu si foarte greu.. „Enira Reserva” 2006.. Ce mai, ne-au dat pe toti pe spate.. Un vin ce de la distanta parea de consistenta uleioasa a Carmelui israelian (care e in schimb demidulce sau dulce), cu compozitie apropiata primei variante, dar in schimb jonglata mai dibaci intre butoaie si sticle, (ziceau ei, ca nu stiu cum pun accentul pe lemn, sau pe ambitiile fructului, lasand mai multe sau mai putine luni la maturat produsul in butoaie vechi de stejar..frantuzesc🙂 ), de la final nu te mai puteai dezlipi de langa pahar…si nici macar cu ochii…😉 Si uite asa „reserve-ul” zic eu ca fascineaza printr-o intensificata aroma si buchet, producand catre degustatori un magnetism cat se poate de ciudat… De fapt si eu brusc m-am „magnetizat” de cate o bucata (flacon-sticla) din fiecare, pentru a-mi completa colectia mea de vinuri destul de vaduvita fizic in ultimul timp, de te miri ce ocazii decretate ca „foarte importante” de catre familie … si finalizate cu fatidice destupari numai de sticle premiante .. :)

In continuare ce sa mai zic. Daca sunteti curiosi comandati prin posta de la firma Origine cate-un „set de baterii”, si apoi nu uitati sa-mi confirmati, sa-mi infirmati, sau sa-mi completati „fisa de diagnostic” ce am atasat-o acestui caz…

Eheheeei copii moshului, dar asta nu a fost tot.. Cand ne-am gandit, ca daca „s-a terminat” vinul „astia ne trimit acas’ ” , aparura de nicaieri, adica pardon, din twillight zone🙂 o fatuca si doi baietasi mai fasneti, ce au scartait ei ce au scartait in niste corzi si cinele…dar mai apoi ASTIA S-AU PUS PE CANTAT, nu gluma… Mai, dar un jazz, cum numai la regretata Anca Parghel am mai auzit. Pe „number one” o cheama Luiza Zan, iar pe domni, Eddie Neumannn „de la sax”, respectiv Jimi Cserkesz „de la corzi”, impreuna formand un ad-hoc reusit numit „Trio” (in formula de echipa completa se numesc de fapt „Slang”).

Despre doamna Luiza am aflat ca a rapit in decursul istoriei s-un Cerb de Aur, ca mai preda la Conservator, dar si ca concerteaza pe te miri unde, mai putin prin Romania, ca nu prea-i loc p-acilea de Florini Salami si Adriani Copii Minuni.., dar asta e o alta poveste… o stim si noi restul asediatilor de catre lumpen-flora si cultura de canal..

..Iar in rest…numai de bine oameni buni…ca s-a facut tarziu, si pijamalele s-au impartit mai demult (e ora 1.50 a.m.)…🙂

1=

PLATON

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Un răspuns to “„In vino veritas” ziceau unii („Virtus sudore paratur” zic eu..)”

  1. alibus Says:

    am avut ocazia sa incerc si eu vinurile de care zici. Au fost o surpriza foarte placuta.

Lasă un răspuns

