Critica ratiunii impure – 2

by

Vorbeam de insuficienta „logisticii” care ar fi indreptatit mai mult sa nu performeze  genitorii nostri intelectuali din istorie, oamenii de cultura si stiinta, animati de altruism, ce-n proiectii nationale (nationaliste) vagi poate nu cadrau cu agendele ingust personale, dar totusi au facut-o. Ca intotdeauna proiectul idealist de comunitate a reusit sa motiveze si sa suscite resurse individuale (sau sociologice ale multimilor) interioare, nebanuite. Pe acest principiu mai reuseau precursorii romanilor sa ia prin surprindere si sa invinga stadial, forte si formatiuni ce excelau de exemplu militar, prin coerenta, disciplina, dar sub-motivate (motivatia retributiei mercenariale nefiind un substitut serios a „iubirii de mosie”).

platon

Astazi insa, societatea prezentului pervertit, in cele mai multe cazuri un profesor isi ofera ora regulamentara de predat, doar daca este remunerat, si mai ales daca nu poate obligat ierarhic, sa nu eschiveze. Subiectul muncii lor de formare, elevii, studentii, la randul lor invata exclusiv mediat de constrangeri (parinti, anturaj, cutume sociale), chiar si „necesitatea realizarii in viata” fiind una dintre trend-setting-urile „zilei”. Sa ai o diploma de Bac, sa ai o licenta, indiferent in ce domeniu, sau obtinuta in indiferent ce cadru mediocru scolastic, ca toate dezideratele societatii consumiste au devenit forme fara fond, o goana dupa tzipla ambalajului, ce odata dobandit sa te califice pe loc (artificial) intr-o postura mai favorabila protejarii transmiterii propriului fond genetic, descendentei (tinerii fara apostile ale formalismului, fara sutinere exterioara lor prin nepotism-trafic de influenta, dificil ar putea intemeia si sutine o familie, ai caror descendenti sa refaca traiectul existentialist al ascendentei).

platon

Iar apoi, odata „diploma” dobandita, pe loc „diplomatul” isi pune cartile si cunostintele pe foc, uitand absolut tot ce nu-i cere ingust procedurile propriului loc de munca dobandit. Cu alte cuvinte deliberat se plafoneaza, admitand ca din start cabotinase mimand dorul de stiinta, de cunoastere, de lumina. Asadar astazi, cand dascalul ofera invatatura exclusiv pe leafa, cand elevii-studentii nu invata decat pentru ca sa ajunga sa ia leafa, iar publicul tertz nu invata deloc.., astazi cand mercenariatul devine o calitate iar mecenatul un defect, e foarte greu de a mai vorbi de o miscare stintifica, culturala, educationala, performante, in adevaratul inteles al cuvantului, oricat de mult s-ar fi intins invatatura ca si o meserie. Stiintei noastre de azi ii lipseste o dezinteresata iubire de stiinta, nazuinte inalte si entuziasm automotivant pentru a deveni cu adevarat o miscare de emanipare stintifica (si pe urma din care cadru sa erupa studiile interdisciplinare orientate catre cererile pietei de consum, ori ale umanitatii).

1=

PLATON 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , ,

2 Răspunsuri to “Critica ratiunii impure – 2”

  1. Vantu si Voiculescu vor sa-i puna pe Antonescu si pe Geoana in locul lui Basescu si a lui Boc « Ochi critic Says:

    […] Horj si Victor Ponta, Carmen Moldovan, Oana Niculescu Mizil, Florin Oros, Ioan Mircea Pascu, PES, Sorin Platon, Politburo, Bibliotecarul, Pepi Mustateanu, Sorin Bota, Valeriu Zgonea, Valentina Cojocaru, Victor […]

  2. fanu Says:

    http://fanu.wordpress.com/2010/07/20/a-fi-sau-a-nu-fi-iuda-in-romania-dusa-in-robie-si-bir/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: