Dialog-monolog cu d-na Alina RAUS (10)


Suntem sau nu liberi?

…Liberi sa gandim, liberi sa vorbim, liberi sa calatorim, liberi sa alegem.
 
Probabil ca libertatea este mai mult o iluzie  decat  o realitate.
Din momentul in care ne nastem nu mai suntem liberi. Obligatiile morale, intai fata de parinti si mentori, apoi fata de copii, partener de viata si, in functie de principii, fata de prieteni, societate etc, ne îngradesc. Urmeaza apoi cele de alta natura: materiala, financiara, legala etc. Iar cel mai mult ne limiteaza datoria pe care o avem fata de noi, fata de soarta noastra.

In clipa in care nu ai ce manca, unde dormi si ziua de maine este incerta, imi vine greu sa cred ca iti permiti sa mai tii foarte mult la libertatea ta de vorbi orice si oricand. Desigur, teoretic iti ramane dreptul de a gandi. Din pacate instinctul de supravietuire il deviaza catre modul cel mai rapid de procurare a mijloacelor de subzistenta. Deci, ca sa fii liber, ai nevoie sa fii degrevat de problemele fiziologice, bazale,  sa ai un oarecare confort financiar si o anumita stabilitate emotionala. 

Daca analizezi putin istoria, observi ca liderii unor miscari sau autorii unor opere marcante ale diverselor etape ale evolutie umane au avut situatia materiala asigurata (nu ma refer aici la poeti, scriitori, artisti, ci la personaje a caror gandire a avut un impact major asupra societatii). De pilda, secolele 18-20: tatal lui Lenin a fost director de școli, cel al lui Karl Marx a fost avocat, al lui  Zelea Codreanu, profesor la baza, a fost de trei ori deputat. Antonescu s-a nascut intr-o familie de militari, Che Guevara a avut parte de o familie prospera, iar tatal lui Napoleon Bonaparte, avocat, a fost reprezentantul Corsicii la curtea lui Ludovic al XVI-lea si exemplele pot continua.

Sper ca nu am prejudecati, dar cred ca situatia materiala isi pune puternic amprenta asupra comportamentului si a modului de gandire. Nu spun ca saracia ii tampeste pe oameni, ci ca  frustrarile ii motiveaza in obtinerea lucrurilor care le lipsesc deviindu-i de la un mod de gandire orientat  catre aspecte generale ale vietii. Nu spun ca saracia ii face pe oameni mai rai, ci din contra, instinctul de conservare le stimuleaza grija fata de semenul sau, in detrimentul analizarii cauzelor si solutiilor la problemele comune. Nu spun o conditie modesta iti elimina din stat sansele de a gandi liber, ci faptul ca intai trebuie sa o depasesti. 

Abraham Maslow, fost psiholog umanist american a realizat o ierahiei a nevoilor umane pe cinci nivele (Piramida lui Maslow). La baza piramidei au fost asezate cele mai puternice, nevoile fiziologice, iar cu cat se urca spre varful piramidei, cu atat importanta, intesitatea si primordialitatea lor scade.
Trecerea la un nivel superior este posibila doar o data cu satisfacrea necesitatilor curente. Nevoia suprema, de autorealizare (care include obiective inalte si abstracte ca dreptatea, perfecţiunea, bunătatea, adevărul) este posibila doar dupa satisfacerea tuturor celorlate trebuinte. Bineinteles, sunt autori care sustin contrarul, ca atingerea unei nevoi superioare nu este conditionata de implinirea celor primare. Un psiholog imi spunea ca acesta este doar cazul exceptiilor.

In concluzie: n-ai bani, esti obligat sa-ti asiguri supravietuirea; ai resurse financiare, ai datoriile generate de acumularea lor. Deci, unde, intre a avea si a nu avea, se situeaza libertatea?

Alina Raus

Anunțuri

Despre SorinPLATON

...a ordinary guy in such a complicated word...
Acest articol a fost publicat în Dialog-monolog cu d-na Alina RAUS (10) și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Dialog-monolog cu d-na Alina RAUS (10)

  1. dementor zice:

    De ce n ar fi,nimeni nu ne opreste in a fi liberi si multumiti ,socializarea noastra ca si componenta urbana si nu numai tine de educatie de felul in care personalitatea fiecarui individ se formeaza in familie.Motorul liberatii sta in alegerile pe care le facem .In societatea moderna sa zicem, prejudecatile sunt puse in valoare ,morala devine prizonierat si libertatea greseala.Tipologiile diferite de personalitate ne diferentiaza …socul vine din nevoia de a avea mai mult indiferent cum ,gresind aici devii gresela …etc etc etc.Deci ,eu om simplu(educat oarecum) simt libertatea altfel decat cel de langa mine, care i complicat si bogat

    Apreciază

  2. dementor zice:

    Nevoia de libertate la mine se situeaza acolo unde bunul simt si logica fac casa buna,acolo unde nevoia de mai bine nu este cuprinsa in nevoia de mai mult ,acolo unde omul isi intelege menirea trecand peste invataturi sau prejudecati,acolo unde omul este valoarea …,acolo unde omul respecta la randul sau valoarea.Pentru mine asta inseamna libertate deplina.

    Apreciază

  3. dementor zice:

    Este usor ptr cei cu o anumita stare materiala sa si analizeze aproapele din anumite puncte de vedere..fie ele pur psihologice..,fiziologice si nu numai.Ierarhiile in mod normal ar trebuii sa fie stabilite de un anumit nivel de inteligentza ..insa astazi in societatea actuala, aceste ierarhii se modifica substantial.Placerile, nevoile ,legate in mod real astazi mai mult ca niciodata de situatia financiara.Observ anumita stare de spirit usor fortata la clasa mijlocie (functionari la diferite firme care merg inca bine)Nu toti se trag din familii care si permiteau inainte vreme sa si satisfaca placerile,acum au devenit insa trendul clasei lor fac ce nu puteau, cumparand ce au jinduit mai mereu….Gandirea la nivelul acestei clase sociale se reduce drastic….ei sunte ceea ce eu numesc mecanismul de imbogatire al nesimtitului fara scrupule devenit stapan.Mai jos de aceasta clasa sociala se afla iubitorii de peturi,mancatorii de mult si ieftin,cumparatorii de prost ,urat ,nesanatos si masa de manevra pentru producatorii de reclame …Undeva intr un coltz retras al acestei societati…se afla o anumita patura intelectuala si nu numai care incearca sa si recladeasca propria lume …Eseistica inteligentei prinde atat de putin la cei mai multi incat …intelegerea filozofiilor speculative este parasita ptr o tura de shoping la moll.

    Apreciază

    • alina raus zice:

      Si tura de shoping are rolul ei si nici nu exclude interesul pentru filozofie, nici nu atrofiaza neuronii (acolo unde ei exista). Iar intelectualii sunt si ei oameni , cu dorinte, cu frustrari, cu ambitii. Fiecare om are menirea lui in societate. Poate macaronarul din clasa de jos are o calitatea umana net superioara intelectualului din colt cu un IQ ridicat. In plus, ca sa poti depasi o conditie sau o stare, intai trebuie sa treci prin ea si sa o cunosti.
      Si daca tot am deschis subiectul: unde ati situa nevoia de liberate?

      Apreciază

  4. OvidD zice:

    Poate ca raspunsul unor probleme vine si din modul in care ne cultivam necesitatile . Ultimile trei niveluri spre varful piramidei lui Maslow, sunt raportate la comunitate-societate-grup. Din cate observam , in societatea moderna, viteza a afectat si schimbarea rapida a sitemelor de valori . A incerca sa tii pasul cu absolut orice tendinta majoritara pe moment, s-ar putea sa nu fie o solutie fericita , ducand cum se spunea catre epuizarea rapida a unor resurse esentiale si restrangere voluntara a libertatii.
    S-ar putea in concluzie , sa fie nevoie sa mai adaugam piramidei lui Maslow , un nivel : probabil intre actuala nevoie de apatenenta si nevoia de statut – identitate, : acela in care apare necesitatea formularii principiilor, a unor filtre de termen foarte lung intre acceptabil si inacceptabil, acesta ar da corect premisele formularii identiatii de la actualul nivel doi. Daca enunturile acestui nivel ” necesitatea identificarii principiilor” s-ar dizolva asa ca acum in nivelurile 2 si 3 , lipsa formularii lui clare in educatie duce la lipsa de scrupule in a accede catre varful piramidei sociale si nu a celei de necesitati.
    Si poate ar mai trebui accentuat faptul ca piramida lui Maslow , categoric nu reflecta ierarhia societatii umane .

    Apreciază

    • alina raus zice:

      Desigur, discutia asupra nevoilor este mult mai complexa. Nu este obligatoriu ca cel care si-a indeplinit o anumita categorie de nevoi, sa treaca neaparat la urmatoarea sau la alta. Si aici, exemple sunt multiple, daca ne uitam la cei care acumuleaza in nestire avutii, relatii, prietenii fara sa aiba nici cel mai mic interes vis-à-vis de ceea ce inseamna dreptate, principii, adevar. Aceasta ierarhie este doar un mod de a privi. In ceea ce priveste locul fiecaruia in societate, acesta este stabilit de capacitatea de adaptarea a fiecarui individ la mediul in care traieste, de dramul de noroc cu care se naste si de soarta.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s